karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 تیر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

جالب است بدانید که تاریخچه تمبرها در دنیا به سال 1840 میلادی بر می گردد، یعنی زمانی که هزینه ارسال نامه ها به مقوله ای پیچیده و گران قیمت در میان مردم اروپا بدل شده بود، چرا که در آن زمان هزینه نامه ها را از فرد گیرنده و بنا به مسافت طی شده، دریافت می کردند. در این زمان فردی انگلیسی پیشنهاد ایجاد تمبرها را داد و به این ترتیب برای هزینه ارسال نامه ها نرخ مشخصی ایجاد شده و همچنین این مبلغ از فرد ارسال کننده دریافت می شد. چندی پیش با نخستین تمبر پستی جهان آشنا شدیم و این بار می خواهیم گشتی در تمبرهای ایرانی بزنیم.

تاریخچه تمبرهای ایرانی اما سرگذشت متفاوتی دارد و به دوره قاجار بر می گردد. در طی سال های 1237 خورشیدی بود که دفتر پستی انگلیسی در بوشهر دایر شد و با ورود تمبرهای هندی به ایران، کم کم استفاده از آن ها در کشور ما رایج شد. پس از چندین سال و در سال 1247 خورشیدی، نخستین تمبر ایرانی به دستور ناصر الدین شاه در فرانسه به چاپ رسید. این تمبرها به نام، تمبر باقری معروف شدند و بر روی آن ها نشان رسمی آن زمان ایران به تصویر کشیده شده بود. بر روی تمبر باقری، نشان شیر و خورشید درون دایره ای به چشم می خورد و در اطراف و چهار گوشه اش نیز عددی نوشته شده بود که بهای تمبرها بودند. این تمبرها در چهار رنگ و با چهار قیمت متفاوت به چاپ رسیدند که عبارت اند از: تمبر 1 شاهی (بنفش)، تمبر 2 شاهی (سبز)، تمبر 4 شاهی (آبی) و تمیر 8 شاهی (قرمز).

امروزه برای بازدید از اولین تمبرهای ایرانی کافیست تا به موزه ارتباطات یا موزه ای معروف به «پست و مخابرات» واقع در خیابان امام خمینی شهر تهران بروید. خوب است بدانید که ساعات کاری این موزه شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 16 بوده و بهای ورودی آن تنها 1000 می باشد.

دوره تاریخی: قاجار

سال چاپ: سال 1247 خورشیدی

محل چاپ: فرانسه

محل نگهداری: موزه ارتباطات یا پست و مخابرات

زمان بازدید: شنبه تا چهارشنبه 8 تا 16

آدرس موزه: تهران، میدان امام خمینی (ره)، خیابان امام خمینی، جنب سردر باغ ملی، موزه ارتباطات

اولین تمبر ایرانی

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.