karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 شهریور 1398

به روز رسانی

23 دی 1398

این بار به معرفی شهر مسکو پرداخته و سفر به مسکو را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داده ایم. در مطلب پیش رو هر آن چه باید در حین سفر به این شهر بدانید مانند شماره های ضروری، وضعیت امنیت، آب و هوا، جاذبه های مسکو و ... را برای شما توضیح داده و همچنین، نگاهی به تاریخچه مسکو و غذاهای معروف روسی انداخته ایم. 

برای آشنایی با جنبه های مختلف مسکو کارناوال را تا پایان مطلب همراهی کنید. 

چرا سفر به مسکو؟ 


  • از معروف ترین مقاصد گردشگری دنیا به خصوص در میان ایرانی ها به حساب می آید.
  • این شهر قدمتی طولانی دارد و جاذبه های تاریخی متعددی را در خود جای داده است.
  • با سیستم حمل و نقل عالی، گشت و گذار را برای مسافران آسان کرده است. 
  • مرکز اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور روسیه و اروپای شرقی به شمار می رود. 

مسکو

Koray Bektas

آشنایی با شهر مسکو 

مسکو پرجمعیت ترین شهر روسیه و پایتخت این کشور است که به عنوان مرکز فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و علمی این کشور و اروپای شرقی هم شناخته می شود. از شهر مسکو به عنوان شمالی ترین مگاسیتیِ دنیا و دومین شهر پرجمعیت اروپا یاد می شود؛ بنا بر تخمین سال 2016، این شهر، 12.19 میلیون نفر جمعیت دارد.

شهر مسکو که در غرب روسیه قرار دارد و رود مسکوا از آن می گذرد، برای قرن ها پایتخت روسیه بوده است و تنها برای مدتی کوتاه، این عنوان را به سن پترزبورگ واگذار کرد. در تمام سال های پایتختی، پادشاهان مختلف بناهای تاریخی متعددی را در این شهر بنا کرده اند که امروزه به عنوان جاذبه های محبوب گردشگری مورد بازدید قرار می گیرند. همچنین سازه های مدرن و به جا مانده از حکومت جماهیر شوروی هم بخش مهمی از دیدنی های شهر مسکو هستند و بر زیبایی های این شهر افزوده اند. 

جالب است بدانید که مسکو یکی از منحصر به فرد ترین خطوط مترو در دنیا را دارد که قابلیت جابه‌جایی تعداد قابل توجهی مسافر را دارد و مانند یک گالری هنری، زیبا و تماشایی ست. 

کلیسای مسیح منجی

Yuliya Baturina

کلیسای باسیل مقدس

Valeriy Mikitenko

دانستنی های کاربردی مسکو

برخی از ویژگی ها و دانستنی های شهر مسکو عبارت اند از:

زبان رسمی: روسی

پول رایج: روبل (RUB)، 1 روبل روسیه (639 تومان)

اختلاف ساعت با تهران:‌ 1 ساعت و نیم عقب تر

سطح قیمت: در مواردی مانند اجاره و هزینه رستوران ها مبلغ پرداختی در شهر مسکو به طرز قابل توجهی بالاتر است، اما برای خرید خوار و بار هزینه ها کمتر یا برابر با تهران است.

دین رسمی: کشور روسیه دین رسمی ندارد؛ اما جمعیت غالب این کشور از کلیسای ارتدکس شرقی پیروی می کنند. 

سوغات شهر: تابلوهای نقاشی، سماور، جواهرات با نگین کهربا، ظروف چوبی خولخوم، عسل، عروسک های ماتروشکا، خز، عروسک های سنتی، چکمه های نمدی، شکلات، جعبه ها و تابلوی های تزیینی پاپیه‌ ماشه لاک‌زده و ... 

وضعیت بهداشتی: از آنجایی که هزینه های درمان و اورژانس در کشور روسیه اصلا ارزان نیست، بهتر است خود را پیش از سفر به این کشور حتما بیمه کنید تا با مشکل اساسی مواجه نشوید. باید بدانید فقط یک معاینه عادی در شهر مسکو حدود 100 دلار برای تان خرج بر می دارد، پس بیمه را جدی بگیرید. همچنین لازم است بدانید سیستم لوله کشی مسکو آب شرب ندارد و از آب لوله کشی آن فقط در حد مسواک زدن استفاده می شود. در آخر هم پیشنهاد می کنیم واکسینه شدن را جدی بگیرید. به طور کلی بدون در نظر گرفتن مقصد سفرتان، بهتر است خود را با واکسن های دیفتری، کزاز، سرخک، اوریون، سرخچه و فلج اطفال ایمن کنید و ترجیحا این کار را 6 ماه پیش از عزیمت تان انجام دهید.

اطلاعات ضروری مسکو

هنگامی که به کشوری دیگر سفر می کنید، دانستن شماره های ضروری و عباراتی برای برقرار کردن ارتباط با دیگران و همچنین به هنگام رخدادهای غیر منتظره بسیار کارآمد است.

شماره های ضروری:

مراکز مهم و ضروری شهر مسکو

شماره تماس

پیش شماره روسیه

007

پیش شماره شهر

495 و 499

پیش شماره حومه شهر

496 و 498

آتش نشانی

101

پلیس

102

پلیس برای انگلیسی زبان ها

164-9787

آمبولانس

103

شماره تماس همگانی ضروری برای تماس با موبایل

112

خدمات گاز

104

نکته مهمی که باید برای شماره تلفن های ضروری به هنگام تماس با موبایل در نظر داشته باشید این است که این شماره ها بنا به اپراتوری که این خدمات را ارایه می دهند شاید متفاوت باشد. مثلا امکان دارد به جای تماس با شماره 02 نیاز باشد تا با شماره 002 یا 020 تماس بگیرید. بنابراین پس از رسیدن به شهر، از تورلیدرها یا مردم محلی یا شرکتی که قرار است از آن خدمات موبایلی دریافت کنید اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید.

معرفی شهر مسکو

عبارات روسی کاربردی

دانستن عبارات کاربردی از جمله مواردی ست که به شما در برقراری ارتباط با مردم شهر مقصد کمک می کند.

عبارت فارسی

تلفظ کلمه با الفبای انگلیسی

سلام

ZDRASTvujte

بله

DA

خیر

NYET

ببخشید

PrasTEEte or IzviNEEte

مهم نیست

NeecheVO , neecheVO , paZHAloosta

من روسی بلد نیستم

ya Ne gavarYOU pahROOskee

امروز

seGOdnya

فردا

ZAVtra

قیمتش چقدره؟

SKOL'ka STOit

اسم من...

...meenya zavoot

خیلی گرونه

Eta sleeshkam doraga

ارزونه

Eto dyoshyevo

میشه تخفیف بدی؟

dayte mne skidki

فرودگاه

aeroport

آب

vody

دستشویی کجاست؟

?Gde naxoditsja tualet

میشه برام روی کاغذ بنویسی؟

zapishite , pozhalujst

ممنون

spaseeba

خواهش می کنم

pazhaluhsta

اگر باز هم در رابطه با برقراری ارتباط با مردم مسکو مشکل داشتید لینک مطلب مرتبط می تواند در این مساله به شما کمک کند. 

مسکو

Dmitry Travnikov

امنیت 

به صورت کلی مسکو، شهری امن برای سفر است و شما اگر در سفرتان جانب احتیاط را بگیرید با مشکلی مواجه نخواهید بود؛ به عنوان مثال:

  • در مکان های شلوغ مانند مترو و ایستگاه قطار، حواس تان به جیب برها باشد.
  • با حواس جمع از خیابان عبور کنید چرا که روس ها در رانندگی، زیاد باملاحظه نیستند.
  • همیشه کپی ویزا و پاسپورت خود را همراه داشته باشید چرا که پلیس مسکو، کپی مدارک را نیز در صورت نیاز می پذیرد.
  • به افراد مست توجه داشته باشید که دوستانه به شما نزدیک می شوند و ممکن است کنترلی روی رفتار خود نداشته باشند. 

فصل سفر

اقلیم مسکو قاره ای مرطوب است؛ در نتیجه این شهر زمستان هایی طولانی و سرد دارد و تابستان هایش کوتاه و گرم است. مسکو یک شهر چهارفصل به شمار می رود؛ اما زمستان هایش طولانی تر از دیگر فصول هستند. در این شهر، بیشترین دما در ماه جولای (اواسط تیر تا اوایل مرداد) رخ می دهد؛ در این زمان میانگین دما به 18 درجه سانتیگراد می رسد و میانگین بارش باران تقریبا یک سانتی متر است. همچنین در ماه ژانویه (اواسط دی تا اواسط بهمن) دمای مسکو به شدت افت می کند و به کمترین میزان خود می رسد؛ در این ماه از سال، میانگین دمای مسکو تقریبا منفی 9 درجه سانتی گراد است. 

به طور کلی بهترین زمان برای سفر به مسکو ماه های آوریل و می (اواسط فروردین تا اواسط خرداد) است که دمای هوا ملایم و خنک است و خورشید در آسمان می درخشد؛ همچنین قیمت هتل ها هنوز به اوج نرسیده اند. 

کلیسای مسیح منجی شهر مسکو

Andrey Nikiforov

دیدنی های معروف مسکو

1- میدان سرخ | Red Square: این میدان مربعی شکل، با وسعت 73 هزار مترمربع و با یادگارهایی از دوران مختلف روسیه اکنون به یکی از جذابترین و مشهورترین مکان های گردشگری این کشور تبدیل شده است. چندی از محبوب ترین جاذبه های شهر مسکو، در اطراف این میدان قرار دارد که از جمله آنها می توان کلیسای سنت باسیل، کاخ کرملین، موزه تاریخی دولت، کلیسای کازان، بازار گوم (Gum) و ... را نام برد. مجموعه میدان سرخ و ارگ کرملین مسکو در سال 1990 میلادی بنا بر شواهد و مدارک تاریخی موجود به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه تماشایی، بر روی لینک میدان سرخ مسکو کلیک کنید. 

2- کلیسای سینت باسیل | St. Basil's Cathedral: کلیسای جامع سنت باسیل گنبدهای رنگارنگ و پیازی شکلی دارد که امروزه سوژه بسیاری از عکس های شهر مسکو هستند. این بنا در پی فرمان ایوان پنجم (ایوان مخوف) به افتخار پیروزی اش بر مغول ها و فتح کازان در سال 1555 میلادی در جنوب شرقی میدان سرخ ساخته شد. ساخت این بنا 6 سال به طول انجامید و آن را به نام قدیس معروف روسیه "سنت باسیل مقدس" نامگذاری کردند. 

3- ارگ بزرگ کرملین | Grand Kremlin Palace: ارگ کرملین که یادآور فرمانروایی های حاکمان قدیم، تزارها، سران حاکم جماهیر شوروی و روسای جمهور روسیه است، با بنای عظیم و برج ها و باروها، کاخ ها و کلیساهای خود در کرانه شرقی میدان سرخ قرار گرفته است. این مکان که اکنون محل زندگی رییس جمهور روسیه و مکان ملاقات های سیاستمداران و تصمیم گیری های آنان به شمار می رود از چهار قصر، چهار کلیسا و دیوار و برج ها تشکیل شده است. برج ساعت که مهمترین بلندی دیوار کرملین محسوب می شود، یکی دیگر از نمادهای روسیه است.

4- بنای یادبود لنین | Lenin's Mausoleum: در پای دیوار کاخ کرملین، آرامگاه یکی از نامدارترین مردان تاریخ روسیه قرار دارد؛ لنین. ولادمیر لنین (Veladimir Lenin) تئوری پرداز و یکی از بنیانگذاران حزب کمونیست، با رهبری انقلاب مردم روسیه در سال 1917، کشور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیست را برپا کرد و کشور شوروی را به سلامت از جنگ های داخلی و جنگ جهانی اول عبور داد. بعد از مرگ او در سال 1942، جسدش را مومیایی کردند و آرامگاهی زیگورات شکل برایش ساختند.

5- آسمان نمای مسکو | Moscow Planetarium: یکی از کهن ترین و در عین حال مجهزترین آسمان نماهای دنیا در شهر مسکو قرار دارد که ساختش از سال 1927 تا سال 1929 به طول انجامید. این آسمان نما از تکنولوژی پیشرفته ای برخوردار است و می تواند توجه علاقه مندان به ستاره شناسی را جلب کند. از طریق لینک آسمان نمای مسکو بیشتر با این جاذبه آشنا شوید.

6- کلیسای سنت نیکولاس | Church of St. Nicholas: این سازه در منطقه خامونیکی واقع شده و با نمای سفید، سبز و نارنجی اش توجه گردشگران را به خود جلب می کند. کلیسای سنت نیکولاس به سبک معماری باروک ساخته شده و قدمت آن به اواخر قرن هفدهم میلادی باز می گردد. ساخت این کلیسا از سال 1625 آغاز شده و احداث ساختمان اصلی آن تا سال 1682 به طول انجامیده است. در سال 1812 ساختمان کلیسا در آتش سوخت و درهای آن برای مدتی طولانی بسته شد؛ اما با انجام تعمیرات در سال 1849 توانست دوباره پذیرای مردم شود. 

7- تالار نمایش بالشوی | Bolshoi Theatre: بالشوی مهمترین تالار مسکو و از افتخارات فرهنگ و هنر روسیه است که در زمینه هنرهای باله و اپرا در جهان شهرت دارد. این تالار در سال ۱۷۷۶ میلادی، به دستور کاترین کبیر، در منطقه تورسکوی مسکو ساخته شد و در حال حاضر سازمان باله آن، از معتبرترین سازمان های باله در جهان است. 

8- تپه اسپارو | Sparrow Hills: این تپه در کرانه راست رود موسکوا قرار دارد و یکی از مرتفع ترین نقاط شهر مسکو است که چشم اندازی پانوراما از شهر را، پیش روی مردم می گذارد. این تپه بین سال های 1935 و 1999 به عنوان تپه لنین شناخته می شد. 

9- مرکز خرید گوم | GUM Shopping mall: مرکز خرید گوم، ساختمانی شکیل و با ظاهری تاریخی ست که در بخش شرقی میدان سرخ قرار گرفته و مساحتی برابر با 2.5 زمین فوتبال را اشغال کرده است. این مرکز خرید که بیش از 100 سال پیش ساخته شده است و با معماری باشکوه رنسانسی و قصر مانندش توجه را جلب می کند، روزگاری بزرگ ترین بازار قاره اروپا بود. مرکز خرید گوم در بخش های داخلی نیز همان شکوهی را دارد که در بیرون به نمایش گذاشته است. داخل مرکز خرید، نزدیک به 150 فروشگاه بزرگ و کوچک وجود دارد که اجناسی از برندهای گران و لوکس تا قیمت مناسب دنیا را می فروشند. با کلیک بر روی مرکز خرید گوم، این جاذبه را بهتر بشناسید. 

10- مترو مسکو | Moscow Metro: شهر مسکو یکی از پیچیده ترین و زیباترین متروهای جهان را دارد که علاوه بر سهولت در حمل و نقل، جاذبه ای گردشگری نیز به حساب می آید و توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب کرده است. خطوط مترو مسکو، در تاریخ ۱۵ ماه می سال ۱۹۳۵ راه اندازی شد و امروزه از قدیمی ترین و باشکوه ترین خطوط متروی شهری جهان به حساب می آید. داخل ایستگاه های خطوط مترو مسکو می توانید مجسمه های مرمری، دیوارهای موزائیک، شیشه های رنگین و ... را ببینید که همگی طراحی جذابی را در زیر شهر مسکو پدید آورده اند. 

مرکز خرید گوم مسکو

Sooksan Kasiansin

تالار نمایش بالشوی

Andrey Omelyanchuk

آسمان نمای مسکو

Alexander Polomodov

تعطیلات رسمی روسیه در سال 2020

1 تا 6 ژانویه (11 تا 16 دی):‌ :‌ تعطیلات سال نوی میلادی

7 ژانویه (17 دی): روز کریسمس ارتدوکس

23 و 24 فوریه (4 و 5 اسفند):‌ روز دفاع از سرزمین پدری

8 مارس (18 اسفند): روز جهانی زن

1 می (12 اردیبهشت 1399): روز کارگر

9 می (20 اردیبهشت): روز پیروزی

11 می (21 اردیبهشت): جشن روز پیروزی

12 ژوئن (23 خرداد): روز ملی روسیه

4 نوامبر (14 آبان): روز اتحاد ملی

جشنواره های مسکو

روز پیروزی | Victory Day: روز پیروزی که جشنی برای پایان جنگ جهانی دوم است، هر ساله در 9 ماه می (19 اردیبهشت)، با آتش بازی و رژه سربازان در میدان سرخ مسکو جشن گرفته می شود.

جشنواره قومی نعناع وحشی | Wild Mint Folk Festival: این جشنواره هر سال تابستان در پارک اتنومیر (Ethnomir) برگزار می شود که بزرگترین پارک قوم نگاری روسیه است. در این فستیوال، نوازنده ها به اجرای موسیقی های سنتی روسیه می پردازند و انواع غرفه های خوراکی هم در حین جشنواره فعالیت دارند. تاریخ جشنواره قومی نعناع وحشی در سال 2019، 28 تا 30 جون (7 تا 9 تیر) بود. 

فستیوال نشستف | Nashestvie: این فستیوال بزرگ موسیقی در فضای باز برگزار می شود و تمرکزش روی راک روسی است. تاریخ برگزاری این جشنواره در سال 2019، 18 تا 21 جولای (27 تا 30 تیر) بود. 

فستیوال موسیقی آفیشا پیک نیک | Afisha Picnic: این فستیوال یک روزه بزرگترین و قدیمی ترین جشنواره موسیقی در کشور روسیه است و در سال 2019، 3 آگوست (12 مرداد) برگزار شد. 

جشنواره بین المللی فیلم مسکو: نخستین دوره این جشنواره بین المللی در سال ۱۹۳۵ به دستور استالین رهبر شوروی برگزار شد تا رقیبی برای جشنواره فیلم ونیز باشد. این جشنواره که یکی از معتبرترین و قدیمی ترین جشنواره های بین المللی فیلم در سراسر جهان است در حال حاضر هر ساله در پایان ماه ژوئیه (اواسط مردادماه) برگزار می شود. 

طعم مسکو | Taste of Moscow: هر ساله به مدت سه روز تعدادی از رستوران های معتبر و آشپزهای شناخته شده شهر مسکو، طعم های جدید خود را برای هزاران نفر به نمایش می گذارند. آنها در این فستیوال سه روزه به علاقه مندان غذا و خوراک، نمونه هایی از غذاهای جدیدشان را می دهند و با آن ها تبادل نظر می کنند و کلاس های آشپزی می گذارند. در سال 2019، این جشنواره بین روزهای 27 تا 30 جون (6 تا 9 تیر) برگزار شد. 

روز آشتی: مراسمی برای انقلاب کمونیستی است که اوایل نوامبر (نیمه آبان ماه)، با رژه در میدان سرخ جشن گرفته می شود.

فستیوال زمستانه روسیه | Russian Winter Festival: تمام شهرهای روسیه فستیوال زمستانه دارند اما بهترین و بزرگترین این جشنواره ها، در مسکو برگزار می شود. این جشنواره از نیمه ماه دسامبر شروع می شود و تا نیمه ژانویه (اواخر آذر تا اواخر دی) ادامه دارد. از فعالیت های رایج در این فستیوال می توان به پاتیناژ، رقص، اجرای موسیقی های سنتی و ... اشاره کرد. 

جشن سال نو: این جشن اول ژانویه (11 دی ماه) آغاز می شود و تا ده روز ادامه دارد. مراسم جشن سال نو روسیه در شهرهای مختلف سراسر این کشور، با آداب و رسومی مختلف از جمله شام دیر وقت همراه با خانواده و آتش بازی در هنگام نیمه شب برگزار می شود. میدان سرخ شهر مسکو انتخاب اول مردم روسیه برای برگزاری این جشن است. 

ماسلنیتسا | Maslenitsa: جشنی یک هفته ای که در اسفند ماه (اواخر فوریه و آغاز ماه مارس) برگزار می شود. ماسلنیتسا ریشه های باستانی و غیر مذهبی دارد و تا سده ۱۴ میلادی حدودا همزمان با نوروز ایرانی برگزار می‌شد. اما با گذشت زمان، با مراسم و باورهای مذهبی کلیسای ارتودوکس آمیخته شد. ماسلنیتسا از دوشنبه هفته پیش از چله روزه ارتدکس شروع می شود و هر روز هفته تا یکشنبه آداب و رسوم و برنامه های ویژه ای دارد.

ماسلنیتسا مسکو

جشنواره بین المللی فیلم مسکو

فرودگاه های مسکو

در ادامه با 4 فرودگاه بین المللی در استان مسکو آشنا می شویم.

1- فرودگاه بین المللی شرمتیوو | Sheremetyevo International Airport

فرودگاه بین المللی شرمیتوو، بزرگترین و مهم ترین فرودگاه مسکو با 4 ترمینال است که در ۳۳ کیلومتری شمال غربی مرکز شهر قرار دارد. این فرودگاه در سال 2017، در سفر و جا‌به‌جایی 40 میلیون مسافر نقش داشته و یکی از 50 فرودگاه پر رفت و آمد دنیا نام گرفته است.

آدرس: روسیه، استان مسکو، شهر خیمکی

Address: Khimki, Moscow Oblast, Russia

2- فرودگاه بین المللی دوموده‌دوو مسکو | Moscow Domodedovo Airport

فرودگاه بین المللی دوموده‌دوو مسکو را با نام اختصاری DME می شناسند. این فرودگاه در 42 کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر مسکو قرار گرفته است و یکی از اصلی ترین فرودگاه های مسکو محسوب می شود. بد نیست بدانید در سال 2017 نزدیک به 31 میلیون مسافر برای جا به جایی از فرودگاه دوموده‌دوو استفاده کرده اند. 

آدرس: روسیه، استان مسکو، جنوب شرقی شهر مسکو

Address: Moscow Oblast, Russia

3- فرودگاه بین‌ المللی ونوکووا | Vnukovo International Airport

ونوکووا، قدیمی ترین فرودگاه بین المللی مسکو است که فاصله ای 28 کیلومتری از مرکز شهر مسکو دارد. این فرودگاه سومین فرودگاه شلوغ روسیه محسوب می شود به طوری که در سال 2015، برای جابه‌جایی 15.82 میلیون نفر مورد استفاده قرار گرفت. 

آدرس: روسیه، استان مسکو، ونکووا

Address: Vnukovo, Moscow Oblast, Russia

4- فرودگاه بین‌ المللی ژوکوفسکی | Zhukovsky International Airport

فرودگاه بین المللی ژوکوفسکی در 36 کیلومتری مسکو قرار دارد و چهارمین فرودگاه پایتخت روسیه است. این فرودگاه سالانه برای جابه‌جایی 4 میلیون گردشگر ظرفیت دارد. 

آدرس: روسیه، استان مسکو، شهر ژوکوفسکی، خیابان اولیتزا نارکامود 

Address: Ulitsa Narkomvod, Zhukovskiy, Moskovskaya oblast, Russia

فرودگاه بین المللی شرمتیوو

Ivan Tykhyi

حمل و نقل عمومی مسکو

برای رفت و آمد در مسکو، گزینه های متنوعی پیش روی شماست که در ادامه می خواهیم به صورت مختصر به آن ها اشاره کنیم. اما پیشتر خوبست به نوعی کارت الکترونیک اشاره کنیم که برای استفاده از وسایل حمل و نقل مسکو بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛ کارت ترویکا (Troika). ترویکا کارتی آبی رنگ است که بر روی آن سه اسب به چشم می خورد. این کارت ها به شما اجازه می دهند تا هزینه تمام وسایل حمل و نقل مسکو را پرداخت کنید. برای تهیه ترویکا می توانید به دفاتر فروش بلیت، ایستگاه های مترو، ماشین های خودکار فروش بلیت و ... بروید و با پرداخت 50 روبل روسیه (معادل 9,870 تومان) کارت اصلی را دریافت کنید؛ در ادامه برای استفاده، می توانید تا سقف 3000 روبل روسیه (معادل 592,590 تومان) آن را شارژ کنید. خوبست بدانید که اگر کارت خود را به گیشه بازگردانید، می توانید 50 روبل خود را پس بگیرید. 

1- مترو

در شهر مسکو 12 خط و 206 ایستگاه مترو وجود دارد و این وسیله حمل و نقل، از بهترین گزینه ها برای جا به جایی در شهر به حساب می آید. هزینه متروها بسیار مناسب است و فرقی نمی کند که می خواهید میان چند ایستگاه جا به جا شوید و یا گردشی طولانی در مسکو داشته باشید، باز هم هزینه های نهایی اقتصادی خواهد بود.

ساعت کار: هفت روز هفته از 5:30 تا 1:00 بامداد

هزینه: بین 38 روبل روسیه (معادل 7,500 تومان ) تا 55 روبل روسیه (معادل 10,860 تومان )

متروی مسکو

Evgeniya G

2- اتوبوس 

اتوبوس های مسکو بسیار متنوع هستند و ساعت کاری شان از 6 و 7 صبح آغاز می شود و تا نیمه شب ادامه دارد. البته اتوبوس هایی نیز مخصوص شب هستند که ساعت کاری آن ها از 1 بامداد تا 6 صبح است و هر نیم ساعت یک بار سرویس دارند. بسته به آن که مبلغ پرداختی را با ترویکا یا بلیت های اتوبوس حساب کنید، باید هزینه متفاوتی را بپردازید.

ساعت کار: 6:00 تا 1:00 بامداد روز بعد

هزینه: بین 38 روبل روسیه (معادل 7,500 تومان ) تا 55 روبل روسیه (معادل 10,860 تومان )

3- تراموا و اتوبوس برقی

ترامواها و اتوبوس های برقی هر دو گزینه ای کُند، اما راحت برای گشت و گذار در مسکو هستند. 

ساعت کار: 6:00 تا 1:00 بامداد روز بعد

هزینه: بین 38 روبل روسیه (معادل 7,500 تومان ) تا 55 روبل روسیه (معادل 10,860 تومان )

4- مارشروتکا (Marshrutka)

اتوبوس هایی کوچک و وَن مانندی در سیستم حمل و نقل مسکو وجود دارد که با نام مارشروتکا شناخته می شوند. برای سوار و یا پیاده شدن از مارشروتکا کافی است برای آن ها دست تکان دهید. هزینه مارشروتکا را می توانید به صورت نقدی در ابتدای سوار شدن بپردازید و یا به سادگی از کارت ترویکای خود استفاده کنید.

هزینه: هزینه این وسایل ون مانند بسته به مسیر متفاوت است؛ اما معمولا در حدود 50 روبل روسیه (معادل 9,870 تومان ) از مسافر دریافت می کنند. 

5- مونوریل

مونوریل مسکو یکی از متفاوت ترین وسایل حمل و نقل این شهر است که برای شما امکان تماشای پایتخت از بالا را ممکن می کند. این وسیله نقلیه از ایستگاه های مترو تیمیریازفسکایا (Timiryazevskaya)، فونویزینسکایا (Fonvisinskaya) و وی‌دی‌ان‌اچ‌ای (VDNHa) می گذرد و به خیابان سرگی آیزنستاینا (Sergeya Eisensteina) می رسد. مونوریل مسکو سرعت چندانی ندارد و در طول مسیر 4.7 کیلومتری خود، به 6 ایستگاه مجهز است. این وسیله نقلیه در ساعات شلوغ هر 15 دقیقه یک بار و در دیگر زمان ها هر 20 دقیقه یک بار حرکت می کند. 

هزینه: بین 36 روبل روسیه (معادل 7,110 تومان ) تا 55 روبل روسیه (معادل 10,860 تومان )

6- تاکسی

تاکسی ها، گران ترین و راحت ترین وسیله حمل و نقل عمومی مسکو محسوب می شوند. ورودی تاکسی در مسکو 129 روبل روسیه (معادل 25,480 تومان ) است و به ازای هر کیلومتر، حدود 12 روبل روسیه (معادل 2,370 تومان ) به کرایه اضافه می شود. 

در شهر مسکو از تاکسی های آنلاین هم برای حمل و نقل می توانید استفاده کنید؛ در این شهر تاکسی های آنلاینِ اوبر (Uber)، روتاکسی (Rutaxi)، تاکسی ماکسیم (Taxi Maxim) و گت (Gett) فعالیت دارند. 

7- قطار سریع ارو-اکسپرس | Aeroexpress

اِرو-اکسپرس نوعی قطار سریع است که دسترسی شما را به فرودگاه های بین المللی مسکو آسان می کند. بنابراین پس از نشستن پروازتان در فرودگاه‌های مسکو، با استفاده از این قطارها می توانید تا مرکز شهر مسکو بروید و هزینه های خودتان را کاهش دهید.

در این بخش توضیحاتی درباره حمل و نقل شهر مسکو را با شما در میان گذاشتیم، اما اگر مایلید دقیق تر از این وسایل حمل و نقل و شرایط استفاده شان بدانید، به مطلب راهنمای حمل و نقل عمومی مسکو سر بزنید. 

حمل و نقل عمومی مسکو

بهترین غذاهای روسیه 

اگر قصد دارید به کشور روسیه و پایتخت تماشایی اش سفر کنید، خوبست پیش از سفر چندی از غذاهای سنتی و معروف این سرزمین را بشناسید تا در سفرتان، آن ها را امتحان کنید. 

انواع سوپ: در کشور روسیه، سوپ یکی از مهمترین انواع غذاهاست و شما می توانید طعم های مختلف سوپ را در این منطقه بچشید. از بهترین سوپ های کشور روسیه می توان سوپ بُرشت، بُرشچ یا بُرش (Borscht) را نام برد که با چغندر، گوشت گاو سرخ شده و ادویه های مختلف پخته و با خامه سرو می شود. آکروشکا (Okroshka) هم از دیگر سوپ های معروف روسیه است که سرد سرو می شود، آکروشا طعم های مختلفی دارد اما آکروشای سیب زمینی از دیگر انواع آن شناخته شده تر است. 

بیف استراگانف: حتما نام این غذا به گوش تان خورده است و شاید طعم آن را نیز چشیده باشید. در روسیه این غذا با گوشت گاو نواری خرد شده، سس کره، خامه ترش، خردل و پیاز درست می شود و در نهایت آن را با برنج یا پاستا میل می کنند. 

گلابچی یا گلابتی | Golubtsy: این غذا شباهت قابل ملاحظه ای به دلمه کلم دارد و درونش را با گوشت گاو پر می کنند و رویش خامه می ریزند. 

بلینی | Blini: این غذا در واقع پنکیکی است که با خمیر نازک درست می شود، خمیری که با نعنا خوب طعم دار شده باشد. نکته مهم درباره بلینی این است که آن را باید حتما با یک ماده لذیذ مثل خاویار، گوشت یا انواع کِرِم های شیرین و ترش نوش جان کرد. 

نیش | Knish: نیش یکی از خوشمزه ترین غذاهای سرخ کردنی روسیه است که برای پختش از سیب زمینی پوره شده و گوشت گاو استفاده می کنند؛ البته این غذا با ماهی هم پخت می شود. 

خاچاپوری | Khachapuri: خاچاپوری به پیتزاهای ترکی شباهت زیادی دارد. برای پخت این غذا از نان آماده یا خمیر استفاده می شود. خمیر یا نان با چندین نوع پنیر پر شده و در فر قرار می گیرند؛ در نهایت روی کل این مواد یک تخم مرغ شکسته شده و غذا دوباره در فر گذاشته می شود.

ماشروم جولین | Mushroom julienne: این غذا طعمی شبیه به بیف استراگانف دارد با این تفاوت که در آن از هیچ گونه گوشتی استفاده نمی شود. این غذا تلفیقی از هنر آشپزان روس و فرانسه است.

تعدادی از غذاهایی که باید در روسیه و شهر مسکو مزه شان را امتحان کنید را نام بردیم، بد نیست بدانید مرغ تاباکا، شیشلیک، سالاد میموزا، تفتلی و ... هم از دیگر غذاهای معروف این کشور هستند و در لینک رو به رو می توانید با آن ها آشنا شوید. 

سوپ روسی برش

سوپ آکروشکا

بلینی غذای روسی

گلابچی غذای روسی

تاریخچه مسکو 

قدیمی ترین شواهد زندگی در محدوده کنونی مسکو، به دوران نوسنگی باز می گردد؛ اما اولین بار سال 1147 بود که نام مسکو در اسناد تاریخی به عنوان محل ملاقات نخستین شاهزاده بزرگ روسیه، یوری دولگوروکی (Yuri Dolgorukiy) و شاهزاده نووگورود، سیاتوسلاف اولگاویچ (Sviatoslav Olgovich) ثبت شد. ۹ سال بعد از این ماجرا در سال ۱۱۵۶، به دستور یوری دولگوروکی، حصار چوبی و خندق در اطراف شهر برپا شد. اما در جریان تهاجم مغول ها به روسیه در قرن سیزده، این شهر به آتش کشیده شد و ساکنان آن کشته شدند. پس از این ماجرا، مسکو بازسازی و در سال ۱۳۲۷ به پایتخت امیرنشین مستقل ولادیمیر-سوزدال (Vladimir-Suzdal) تبدیل شد. 

موقعیت جغرافیایی این شهر و قرارگیری اش بر سرچشمه رودخانه ولگا، موجب توسعه شهر شد و کم کم مردم از این جا با عنوان دوک‌نشین بزرگ مسکو یاد کردند و افراد زیادی از سراسر روسیه به این شهر آمدند. در زمان حکومت ایوان یکم (دوک اعظم مسکو از سال 1325)، مسکو جایگزین شهر تِوِر به عنوان مرکز سیاسی ولادیمیر-سوزدال شد و از آن پس، این شهر را به عنوان مرکز جمع آوری خراج برای سران مغول و تاتار شناختند. در همین زمان بود که ایوان با پرداخت سهمی بالا، موفق شد امتیاز مهمی از خان مغول دریافت کند و بر اساس آن، شهر مسکو بر خلاف امیرنشین های دیگر، در میان پسران او تقسیم نشود و به صورت یک جا به فرزند ارشد او برسد.

شهر مسکو با گذر زمان به قدرت قابل توجهی رسید و در نتیجه آن، در سال ۱۳۸۰ میلادی، شاهزاده دیمیتری دونسکی سپاه متحدی از روس ها را در نبرد علیه تارتارها رهبری کرد و به پیروزی رسید؛ اما تنها دو سال بعد، مسکو توسط لشکریان تختامیش (نواده چنگیزخان: Tokhtamysh) به کلی نابود شد.

سرانجام ایوان سوم، در سال ۱۴۸۰ روسیه را از سلطه تاتارها رهانید و مسکو به مرکز قدرت در این کشور تبدیل شد. تحت حکومت ایوان سوم، این شهر پایتخت یک امپراتوری گسترده بود؛ اما داستان همینگونه نماند و در قرن های بعدی، بلایای زیادی مانند حمله تارتارهای کریمه به این شهر و طاعون، مسکو را ضعیف تر کردند. با تضعیف تدریجی مسکو، در نهایت، پیتر کبیر در سال 1712 پایتخت را از مسکو به شهر سن پترزبورگ منتقل کرد. 

با وجود همه این ها، مسکو باز هم توانست سر را بالا بگیرد و دوباره به قدرت اقتصادی روسیه تبدیل شود. در نهایت، با فروپاشی حکومت تزاری روسیه و به روی کار آمدن اتحاد جماهیر شوروی، دوباره عنوان پایتختی را باز پس گرفت و تا به امروز به همین عنوان شناخته شود. 

نقاشی قدیمی از مسکو

سخن آخر 

نگاهی جامع به شهر مسکو انداختیم و این شهر را از جهات مختلف به شما معرفی کردیم. اطلاعاتی اساسی را با شما به اشتراک گذاشتیم که در حین سفر به این شهر لازم خواهید داشت. در آخر هم توضیحی درباره تاریخچه مسکو دادیم و غذاهای معروف روسی را معرفی کردیم که در حین سفر به مسکو حتما باید آن ها را بچشید. 

نظرتان درباره مطلب پیش رو چه بود؟

آیا تا به حال به مسکو یا دیگر شهرهای روسیه سفر کرده اید؟ تجربه سفر خود را با دیگر کارناوالی ها در میان بگذارید.

به نظرتام کدام جاذبه مسکو، ارزش بازدید بیشتری دارد؟

منتظر نظر و پیشنهادهای شما هستیم. 

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.