karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 تیر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

جشن های ۲۵۰۰ ساله مجموعه ای از جشن های مجلل و گران‌قیمت بودند که به بهانه ۲۵۰۰مین سالگرد بنیانگذاری شاهنشاهی ایران به‌دست کوروش بزرگ، در زمان حکومت محمدرضا پهلوی برگزار شدند. این جشن ها از تاریخ ۲۰ مهر سال ۱۳۵۰ آغاز شده و تا چهار روز بعد ادامه پیدا کردند. خوب است بدانید که برای برپایی این مراسم هزینه های گزافی صورت گرفت که در نهایت این جشن ها عنوان گران ترین جشن تاریخ ایران و حتی جهان را از آن خود کردند. از جمله هزینه هایی که می توان به آن اشاره کرد، لباس و پوشش رسمی افراد دربار بود که برای ساعات مختلف جشن، متفاوت بود. لباس هایی که گاه برای دوخت شان دو سال زمان صرف شده و در نوع خود کاملا بی نظیر بودند. پیش از این یکی از لباس های زربافت و زیبای فرح پهلوی در جشن 2500 ساله را دیدیم، امروزه همراه ما باشید تا یکی دیگر از پیراهن های سلطنتی ملکه در این جشن پر هزینه را ببینیم.

در پیش رو لباسی جذاب و قرمز رنگ می بینید که به سوزن دوزی های خارق العاده‌ی بلوچی مزین است و فرح پهلوی آن را در استقبال رسمی از میهمانان جشن های 2500 ساله به تن داشت. این پیراهن بلند و سرخابی از جنس حریر ارگانزا می باشد و به همراه کتی نیم تنه پوشیده می شد. با دقت به بخش بالاتنه، نقوش و طرح های منحصر به فردی خواهید دید که تماما کار دست هنرمندان سوزندوز بلوچی است و به صورت اختصاصی و سفارشی برای فرح پهلوی خلق شده اند. به احتمال بسیار زیاد استاد سوزندوز این لباس مجلل، خانم مهناز جمالزهی می باشد. این استاد زبردست برای طراحی کت نیم تنه، از گلابتون های زرین و سیمین و رنگ قرمز استفاده کرده و در واقع نقوش آن را نیز از فرش های بلوچی اقتباس کرده است. 

امروزه این پیراهن جذاب و بلوچی فرح در موزه پوشاک سلطنتی در کاخ موزه سعدآباد نگهداری می شود و همه روزه از ساعات 9 تا 17 می توانید به بازدیدش بروید.

دوره تاریخی: پهلوی

سال دوخت: حدود 1350 خورشیدی

جنس: حریر ارگانزا مزین به سورن دوزی های خاص بلوچی

استاد سوزندوزی لباس: احتمالا خانم مهناز جمالزهی

محل نگهداری: موزه پوشاک سلطنتی، کاخ موزه سعدآباد

زمان بازدید: 9 تا 17 (در تعطیلات رسمی ساعت بازدید را کنترل کنید)

آدرس کاخ موزه سعدآباد: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید کمال طاهری

لباس بلوچی فرح پهلوی

لباس بلوچی فرح پهلوی

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

این هنر ها واقعا قابل احترام است ودر مقابل این هنر مندان بزرگ باید همه سر تعظیم خم کنیم

انتشار:07 فروردین 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

چه جالب - الان عروسی  و مراسم خیلی از تازه به دوران رسیده ها خیلی خیلی باشکوهتر و پر هزینه تر از مراسم دربار  شاه خائن هستش 

انتشار:19 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

تولید داخل است؟

این هنر دست زن بلوچ

15 اردیبهشت 1402

انتشار:19 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.