karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 اسفند 1395

به روز رسانی

10 بهمن 1401

فرح دیبا، سومین و آخرین همسر محمدرضا پهلوی بود که در سال 1338 خورشیدی به عقد آخرین پادشاه ایران درآمد. فرح پهلوی جواهرات و زیورآلات مختلف و منحصر به فردی داشت که برخی از آن ها هم اکنون در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می شوند و برخی دیگر با خود او به هنگام خروج از کشور برده شدند. باشکوه ترین جواهرات در این میان به مراسم عروسی و تاجگذاری فرح پهلوی مربوط می شود که مراسم تاجگذاری او در سال 1346 صورت گرفته بود.

در پیش رو، گردنبند زیبا و جذابی را می بینید که فرح پهلوی آن را در طی مراسم تاجگذاری خود به گردن داشت. ساخت این گردنبند به سفارش دربار سلطنتی، به شرکتی معروف و فرانسوی به نام ون کلیف اند آرپل (Van Cleef and Arpelsسپرده شد. در نهایت گردنبندی خیره کننده به دستان فرح پهلوی رسید. گردنبندی که بدنه آن از جنس طلا و پلاتین بود و درست در وسط به زمردی بزرگ و تراش خورده آراسته شده بود. البته که وجه چشمگیر گردنبند تاجگذاری فرح به همین جا محدود نمی شود و این گردنبند سلطنتی در اطراف به زمردهایی کوچک تر و مروارید های یک شکلی شکوه یافته است. اگر بیش تر به گردنبند دقت کنید، الماس های سفید و کوچکی می بینید که سنگ های قیمتی را قاب گرفته اند. در آخر نیز الماس های زرد و زیبایی دیده می شوند که درست در بالای زمرد بزرگ و مروارید های گردنبند به چشم می خورند.

امروزه گردنبند زیبای تاجگذاری فرح پهلوی در موزه جواهرات ملی نگهداری می شود. می توانید برای بازدید از این گردنبند، همه روزه از ساعت 14 تا 16:30 به غیر از ایام تعطیل به این موزه که واقع در بانک مرکزی و خیابان فردوسی است، بروید.

دوره تاریخی: پهلوی

سازنده: ون کلیف اند آرپل، جواهرسازی معتبر و فرانسوی

سال ساخت: 1346

جنس: بدنه پلاتین و طلا مزین به زمرد تراش خورده بزرگ، زمرهای کوچک تر، الماس زرد و سفید و مروارید

محل نگهداری: موزه جواهرات ملی یا خزانه جواهرات ملی ایران

زمان بازدید: 14 تا 16:30 به غیر از ایام تعطیل


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از جواهرات باشکوه و زیورآلات ایرانی در زیر بخوانید:

خزانه جواهرات ملی ایران

الماس دریای نور | بزرگ ترین الماس صورتی جهان

تاج پهلوی | تاج آخرین پادشاه ایران 

تاج فرح پهلوی

نیمتاج نورالعین | الماس دریای نور روی تاج ملکه ایران

گردنبند زرین هخامنشی

دستبند طلا با اردک‌های لاجوردی

الماس کوه نور

تاج محبوب فرح پهلوی

تاج کیانی | تاج فتحعلی شاه قاجار

کره جواهر نشان

گوشواره طلا اشکانی

گردنبند تاجگذاری فرح پهلوی
گردنبند تاجگذاری فرح پهلوی

 در زیر عکسی از فرح پهلوی در روز تاجگذاری می بینید:

گردنبند تاجگذاری فرح پهلوی

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مثل خودش درجه یکه.....بییییییییست....

انتشار:07 مرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.